Bergen - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Eef Elzen - WaarBenJij.nu Bergen - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Eef Elzen - WaarBenJij.nu

Bergen

Door: Eef van den Elzen

Blijf op de hoogte en volg Eef

03 Februari 2017 | Noorwegen, Bergen

Hallo allemaal,

Ik ben derdejaars student Pedagogische Wetenschappen op de Radboud Universiteit Nijmegen. In dit jaar heb je de mogelijkheid om in het buitenland te studeren voor vakken of je scriptie. Ik heb ervoor gekozen om samen met twee studiegenootjes naar Bergen, Noorwegen te gaan om in de maanden januari, februari en maart mijn scriptie hier te schrijven.

Na een heel jaar voorbereiding op mijn vertrek, zit ik alweer vier weken in Bergen. We wonen in een appartementje midden in het centrum van Bergen, heel dichtbij de welbekende gekleurde huisjes van Bryggen. We wonen klein, maar het is prima voor ons drietjes en het is ten minste betaalbaar. In Noorwegen hebben ze de Noorse Kroon, negen kronen is ongeveer €1 en alles is hier duur. Je betaalt gemiddeld net even wat meer voor de huur en de normale boodschappen jammer genoeg. Om toch niet te veel te hoeven betalen bij de kassa, kopen we bijna alles met het huismerk label 'First Price'.
Mijn ideeën over het weer in Bergen voordat ik vertrok waren dat het veel regent en koud is. Dit klopt over het algemeen wel.. Het regent inderdaad veel en Bergen wordt daarom ook niet voor niks de meest regenachtige stad van Europa genoemd. Maar dit houd me echt niet tegen om naar buiten te gaan! De natuur is hier zo prachtig dat je ondanks de regen toch naar buiten wil. En als de zon wel te zien is, waardeer je dat nooit zoveel als hier. De kou valt hier reuze mee. Het is in de maand dat ik hier zit dezelfde temperatuur geweest als in Nederland en soms zelfs beter.

De stad Bergen is omringd door zeven Bergen en hiken is hier dan ook een dagactiviteit. Sowieso is het hier al een stuk hobbeliger dan in Nederland, maar de bergen hier zijn toch wel iets hoger dan de heuvels in Nederland. Ik wil alle zeven bergen beklommen hebben voordat ik hier weg ben en dat gaat tot nu toe de goede kant op. Allereerst ben ik Mount Fløyen op geweest. Een erg mooie wandeling en redelijk makkelijk te doen. Bovenop de top kun je lekker even uitrusten in een restaurantje en genieten van het prachtige uitzicht over de stad. Mount Ulriken is de hoogste berg van de zeven en zeker één van de mooiste om te beklimmen. Toen ik deze berg op ging met drie vrienden die ik hier heb ontmoet, kozen we ervoor de meer 'off road'-route te kiezen, wat inhoudt dat je wandelschoenen verdwijnen in de sneeuw en je behoorlijk stijl omhoog klimt. Ik vond het soms zeker wel even zwaar, maar het uitzicht aan de top is het meer dan waard! Berg nummer drie heb ik samen beklommen met een internationale student uit Duitsland die ik hier heb leren kennen. Het was een geplande hike, wat betekent dat er een pagina is aangemaakt op Facebook waar iedereen zich kan aanmelden om op een bepaalde dag een bepaalde berg te gaan beklimmen. Deze keer zijn we met een groep van 30 man de Damsgårdsfjellet op geweest. Deze beklimming was vooral stenen, modder en regen. Uiteindelijk nat, moe en bezweet de top behaalt, maar het was ontzettend gezellig met z'n alle. De vierde berg die ik beklommen heb is Løvstakken, samen met een van mijn huisgenootjes. De route is fantastisch omdat je eigenlijk constant over grote stenen aan het klimmen bent en de route niet precies vastligt. Het had wat gevroren dus de rotsen waren erg glad, wat het soms lastig maakte om vooruit te komen. Eenmaal op het hoogste punt aangekomen was de zonsondergang zo fantastisch mooi dat we haast niet meer in de gaten hadden dat de wind tekeer ging en dat het behoorlijk koud was.
Alle hikes waren geweldig om te doen en ik kan dan ook niet wachten om de andere drie bergen te gaan beklimmen!

Liefs Eef

  • 05 Februari 2017 - 22:44

    Clara:

    Dag Eef,

    Geweldig om je verslag te lezen en een prachtige kans om je scriptie in Bergen te doen.
    De hikes zullen zeker geweldig zijn, daar in de natuur. Geniet ervan.

    groetjes Clara en fam.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eef

Actief sinds 16 Juni 2014
Verslag gelezen: 546
Totaal aantal bezoekers 106355

Voorgaande reizen:

04 Januari 2017 - 25 Maart 2017

Scriptie in Noorwegen

04 Juli 2014 - 14 Augustus 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: