'Mzungu, how are you?' - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Eef Elzen - WaarBenJij.nu 'Mzungu, how are you?' - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Eef Elzen - WaarBenJij.nu

'Mzungu, how are you?'

Blijf op de hoogte en volg Eef

11 Juli 2014 | Kenia, Kisumu

Hoi allemaal!

Ik ben nu ongeveer 6 dagen in Kenia, maar ik heb het idee dat ik hier al veel langer ben. Ik heb al zoveel nieuwe dingen gedaan en nieuwe mensen ontmoet, dat ik het idee heb dat ik hier al weken ben. Toch PROBEER ik alleen de hoogtepunten op te schrijven op advies van Lobke :).

Tijdens het reizen hier naartoe was het vooral uren wachten, veel douanes en weinig slaap. We moesten totaal 3 keer overstappen. Ik was 5 uur 's ochtends op Schiphol (4 juli) en we kwamen rond de middag op 5 juli aan. Het hoogtepunt van de vliegreis was toch wel de 45 minuten durerende vlucht van Nairobi naar Kisumu. Ik mocht namelijk geheel onverwacht in de cockpit zitten met de piloot en copiloot. Hier heb ik echt de mooiste foto's en filmpjes kunnen maken en ondertussen kon ik genieten van een prachtig uitzicht!

Eenmaal aangekomen op ons verblijf was het toch even een shock. Het was best even slikken om na een lange reis, met weinig slaap, aan te komen op een plek waar het vaak niet al te fris ruikt, de wc's uit gaten bestaan en de vliegen en muggen eigelijk overal wel zijn. Ons terrein zit midden tussen de sloppenwijken met golfplaten huizen. Gelukkig konden we lekker uitslapen de volgende dag en dat deed me wel goed. De rest van het weekend hebben we alleen gespeeld met de hordes van kinderen die aan je haar zitten, je aan willen raken en die honderd keer op een dag 'Mzungu, how are you?' tegen je zeggen, wat 'Blanke, hoe gaat het?' betekent. Maar ze zijn vooral erg lief en leuk om mee te spelen! Ook hebben we het terrein even verkend. De mensen hier zijn zo aardig en willen je zo graag helpen dat ik me nu (11 juli) al veer meer thuis voel.

Maandag 7 juli konden we nog niet beginnen met het voorbereidingsprograma van Pandipieri (het hoofdkantoor van de projecten en de plek waar een aantal projecten zijn). Het zou niet veilig genoeg zijn. ER zouden naemlijk kleine demonstraties zijn, maar wij zelf hebben er niet zo heel veel van gemerkt. We hebben alleen wat mensen zien lopen en wat schoten gehoord in de verte (dit klinkt erger dan het is). We waren gewoon veilig en ik heb dan ook met Fleur, Sharon (mijn buddy's) en mama Mary (de gastvrouw) kaartspelletejes zitten spelen :)

Dinsdag zijn we wel naar Pandipieri geweest. Daar hebben we Chris ontmoet (de man die de vrijwillergs helpt en hij is een van de hoofdleden van Pandipieri), wat algeme informatie gekregen en ons schema voor de komende week ontvangen.

Woensdag heb ik meegelopen met Vickey en George bij Children Rights. We zijn naar het politiebureau gelopen, waar Vicky bij een gesprek moest zijn. We zijn de halve stad doorgelopen, dus ik heb veel van de stad kunnen zien. Maar ik moet wel zeggen dat de hitte even wennen is. Verder kon ik niet zo veel helpen die ochtend en heb ik vooral moeten wachten. 's Middags heb ik wat kunnen helpen nakijken op een klein basisschooltje, wat erg leuk was om te doen!

Donderdag heb ik met Francis meegelopen bij het project Rehab. 's Middags zijn we naar een jeugdgevangenis geweest waar hij een voorlichting gaf over hiv/aids. Super interessant om te zien, maar wel moeilijk om te zien hoe jong sommige kinderen zijn die daar zitten.

Vandaag (vrijdag) heb ik meegeholpen op school. Echt super leuk, want ze begonnen met een half uur zingen en dansen. Heel gaaf om te zien! daarna hadden ze nog een bijbel quiz en moesten ze de school schoonmaken (maar drie lokalen in totaal). Verder heb ik nog een mooie ring gekregen van een meisje daar, die ze zelf had gemaakt :)

En even voor thuis: we eten niet alleen rijst, we hebben ook al macaroni, spaghetti, pannekoeken, boterhammen met pindakaas en wentelteefjes gegeten, haha :P

Foto's komen later! Ik schrijf weer als ik tijd heb.

Doei doei!

  • 11 Juli 2014 - 19:20

    Clara:

    Hoi Eef,

    Wat geweldig om jou eerste verhaal te lezen. Het zal een vakantie worden om nooit te vergeten. Wat een ervaring en wat een geluk dat jij zomaar in de cockpit mocht gaan zitten, dat komt natuurlijk door die mooie blonde haren en dat lieve snoetje van je.
    Ik geloof graag dat de huisvesting even wennen is, zeker als het ook nog eens ruikt. Maar zo te lezen heb je er toch lekker geslapen. Gelukkig.
    Geniet ook van die prachtige, donkere kindjes. Ze zijn zo mooi!
    Eef, geniet ervan en maak er iets moois van. We zullen je blijven volgen.
    Heel veel lieve groetjes.

  • 12 Juli 2014 - 23:40

    Trudy:

    Hey Eef, leuk om je belevenissen in Kenia te lezen. Wij hopen dat je het heel erg naar je zin hebt en straks terug kunt kijken op een geweldige ervaring. Heel veel plezier daar en wij blijven je volgen...heel veel groetjes van ons allemaal.

  • 23 Juli 2014 - 12:42

    Floor DARE2GO:

    Hoi Eef,

    Leuk om te lezen hoe het toch wel erg wennen was in het begin. Vind het mooi dat je je zo open stelt en het allemaal op je af laat komen. Geniet nog van de tijd daar, hij vliegt zo om! En nog bedankt voor je mailtje!
    Groetjes Floor

  • 05 Augustus 2014 - 22:42

    Fam. Croijmans:

    Hoi Eef,
    Wij hoorden van Fleur dat je in Kenia zit en ik ben je toen meteen gaan zoeken op internet en ja hoor bij de eerste keer googlen Eef van den Elzen Kenia, heb ik je gevonden. Wat leuk om je verhalen te lezen. Het is voor ons heel herkenbaar, wij zijn in 1990 in Uganda geweest vlak bij de grens van Kenia. Mzungu hoor ik nu nog als ik aan Uganda denk. De hordes kinderen die ons overal volgden en waar we fotoboeken van Nederland mee bekeken. Geweldig zoveel lieve, gastvrije mensen en die mooie kinderen die je zo in je koffer wilde stoppen. Eef ik kan je nu wel vertellen dat nu je daar eenmaal geweest bent zul je wel met het Afrika virus besmet zijn en dan in positieve zin. Als ik maar iets zie, hoor van Afrika dan denk ik terug aan die mooie ervaring. Ik lees nu al in jou eerste verslag dat jij ook vele mooie ervaringen op doet en wil je dan ook bij deze veel plezier toewensen!!! Geniet ervan en het zullen belevenissen zijn die je nooit meer zult vergeten!!! Wij gaan je ook volgen!!!
    Groetjes van Tonny, Jet, Luuk en Fleur natuurlijk!!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eef

Actief sinds 16 Juni 2014
Verslag gelezen: 620
Totaal aantal bezoekers 106342

Voorgaande reizen:

04 Januari 2017 - 25 Maart 2017

Scriptie in Noorwegen

04 Juli 2014 - 14 Augustus 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: